Opracowanie pytań na egzamin inżynierski
Vous ne pouvez pas sélectionner plus de 25 sujets Les noms de sujets doivent commencer par une lettre ou un nombre, peuvent contenir des tirets ('-') et peuvent comporter jusqu'à 35 caractères.

W4-INF-kierunkowe.md 2.6KB

Model TCP/IP

Model TCP/IP to warstwowy model struktury protokołów komunikacyjnych w sieciach komputerowych, opracowany razem z odpowiadającym mu zestawem protokołów w latach 70. w agencji DARPA (Stany Zjednoczone); sam model jak i zestaw protokołów TCP/IP został zaprojektowany w otwartej architekturze i nie jest ograniczony żadnymi patentami ani prawami autorskimi.

W modelu TCP/IP wyróżnia się 4 warstwy:

  • warstwa aplikacji – najwyższa warstwa, odpowiadająca bezpośrednio za wymianę za pomocą sieci różnego typu danych między aplikacjami używanymi przez użytkowników, przykładowe protokoły: HTTP (strony WWW), DNS (tłumaczenie nazw domenowych), SMTP (wymiana poczty), SSH (zdalna praca konsolowa),
  • warstwa transportowa – warstwa zapewniająca kanał komunikacyjny między poszczególnymi aplikacjami na komunikujących się ze sobą urządzeniach, dzieląca dane na segemnty po stronie nadawczej i składająca po stronie odbiorczej, kierująca do każdej z aplikacji ruch sieciowy na podstawie przypisanego jej numeru portu, na jej poziomie wykorzystuje się 2 protokoły: TCP (połączeniowy, gwarantujący niezawodność transmisji) i UDP (bezpołączeniowy, szybszy, ale nie gwarantujący poprawności transmisji),
  • warstwa internetowa (warstwa internetu) – warstwa odpowiadająca za wyznaczanie trasy (routing) i przekazywanie pakietów do kolejnych sieci znajdujących się pomiędzy urządzeniem źródłowym i docelowym, podstawowym protokołem tej warstwy jest protokół IP, wykorzystujący do identyfikacji urządzeń unikalne w skali całej sieci adresy IP,
  • warstwa dostępu do sieci – najniższa warstwa, której zadaniem jest transmitowanie danych przez fizyczne łącza między urządzeniami w obrębie pojedynczej sieci.

Każda z warstw jest niezależna od pozostałych. Przykładowo, na poziomie warstwy aplikacji po drugiej stronie łącza widoczna jest bezpośrednio aplikacja, z którą zostało nawiązane połączenie, niezależnie od trasy pokonywanej przez pakiety w warstwie internetowej. Z kolei z perspektywy warstwy internetowej po przeciwnej stronie łącza znajduje się następne urządzenie na trasie posiadające adres IP, niezależnie od fizycznej struktury sieci i przykładowo liczby przełączników, jakie musi pokonać ramka przenosząca pakiet IP. Dzięki temu można łatwo wykorzystać w sieci różne technologie i z punktu widzenia wyższych warstw nie ma na przykład znaczenia, czy fizycznie transmisja odbywa się kablem w standardzie Ethernet, czy bezprzewodowo w jednym ze standardów Wi-Fi – dowolny rodzaj danych da się przesłać dowolnym łączem.