Implementacja tabu search dla TSP
Nevar pievienot vairāk kā 25 tēmas Tēmai ir jāsākas ar burtu vai ciparu, tā var saturēt domu zīmes ('-') un var būt līdz 35 simboliem gara.

Graph.cpp 23KB

123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360361362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392393394395396397398399400401402403404405406407408409410411412413414415416417418419420421422423424425426427428429430431432433434435436437438439440441442443444445446447448449450451452453454455456457458459460461462463464465466467468469470471472473474475476477478479480481482483484485486487488489490491492493494495496497498499500501502503504505506507508509510511512513514515516517518519520521522523524525526527528529530531532533534535536537538539540541542543544545546547548549550551552553554555556557558559560561562563564565566567568569570571572573574575576577578579580581582583584585586587588589590591592593594595596597598599600601602603604605606607608609610611612613614615616617618619620621622623624625626627628629630631632633634635636637638639640641642643644645646647648649650651652653654655656657658659660661662663664665666667668669670671672673674675676677678679680681
  1. #include "Graph.h"
  2. #include "Stopwatch.h"
  3. #include <algorithm>
  4. #include <chrono>
  5. #include <queue>
  6. #include <random>
  7. #include <thread>
  8. #include <iostream>
  9. Graph::Graph()
  10. {
  11. //ctor
  12. }
  13. Graph::~Graph()
  14. {
  15. //dtor
  16. }
  17. unsigned Graph::getVertexNumber()
  18. {
  19. return vertexNumber;
  20. }
  21. void Graph::randomGenerateFullGraph(Graph &graph, unsigned maxWeight)
  22. {
  23. std::random_device randomSrc;
  24. std::default_random_engine randomGen(randomSrc());
  25. std::uniform_int_distribution<> weightDist(1, maxWeight);
  26. for(int i = 0; i < graph.vertexNumber; i++)
  27. {
  28. for(int j = 0; j < graph.vertexNumber; j++)
  29. {
  30. if(i != j)
  31. {
  32. // Bez warunku na krawedzie juz wygenerowane...
  33. // ...z tym radzi sobie juz metoda addEdge
  34. int randomWeight = weightDist(randomGen);
  35. graph.addEdge(i, j, randomWeight);
  36. }
  37. }
  38. }
  39. }
  40. std::vector<unsigned> Graph::travellingSalesmanBruteForce(Graph &graph)
  41. {
  42. // ALGORYTM przegladu zupelnego
  43. // Implementacja: Jan Potocki 2017
  44. // (refactoring 2019)
  45. std::vector<unsigned> vertexArray;
  46. // Generowanie "spisu" wierzcholkow
  47. // (od razu w odpowiedniej kolejnosci dla next_permutation)
  48. for(int i = 1; i < graph.vertexNumber; i++)
  49. vertexArray.push_back(i);
  50. std::vector<unsigned> minCombination;
  51. int minRoute = -1;
  52. // Petla przegladajaca kolejne permutacje
  53. do
  54. {
  55. std::vector<unsigned> combination;
  56. // Dodanie wierzcholka startowego i pierwszego na trasie
  57. combination.push_back(0);
  58. combination.push_back(vertexArray.front());
  59. // W petli reszta wiercholkow
  60. for(int i = 1; i < vertexArray.size(); i++)
  61. combination.push_back(vertexArray.at(i));
  62. // Powrot do wierzcholka startowego
  63. combination.push_back(0);
  64. // PEA 2
  65. // Jan Potocki 2017
  66. int route = 0;
  67. for(int i = 1; i < combination.size(); i++)
  68. route += graph.getWeight(combination.at(i - 1), combination.at(i));
  69. if(minRoute == -1 || route < minRoute)
  70. {
  71. minRoute = route;
  72. minCombination = combination;
  73. }
  74. }
  75. while(next_permutation(vertexArray.begin(), vertexArray.end()));
  76. return minCombination;
  77. }
  78. std::vector<unsigned> Graph::travellingSalesmanBranchAndBound(Graph &graph)
  79. {
  80. // ALGORYTM pracujacy w oparciu o kolejke priorytetowa i niejawnie utworzone drzewo
  81. // Zrodlo: www.ii.uni.wroc.pl/~prz/2011lato/ah/opracowania/met_podz_ogr.opr.pdf
  82. // Autor: Mateusz Lyczek 2011
  83. // Implementacja: Jan Potocki 2017
  84. std::priority_queue<std::vector<unsigned>, std::vector< std::vector<unsigned> >, RouteComparison> routeQueue;
  85. std::vector<unsigned> optimalRoute; // Tu bedziemy zapisywac optymalne (w danej chwili) rozwiazanie
  86. int optimalRouteLength = -1; // -1 - bedziemy odtad uznawac, ze to jest nieskonczonosc ;-)
  87. // UMOWA
  88. // Pierwszy element wektora to dlugosc trasy (trzeba ustawic "z palca"!)
  89. // Kolejne to wierzcholki na trasie
  90. std::vector<unsigned> currentRoute; // Niejawne tworzenie drzewa, tu bedzie korzen
  91. currentRoute.push_back(0); // Poczatkowe oszacowanie nie ma znaczenia
  92. currentRoute.push_back(0); // Wierzcholek startowy (korzen drzewa rozwiazan)
  93. routeQueue.push(currentRoute); // Dodanie do kolejki korzenia
  94. while(!routeQueue.empty())
  95. {
  96. // Przypisanie korzenia do dalszej roboty
  97. currentRoute = routeQueue.top();
  98. routeQueue.pop();
  99. // Sprawdzenie, czy rozwiazanie jest warte rozwijania, czy odrzucic
  100. if(optimalRouteLength == -1 || currentRoute.at(0) < optimalRouteLength)
  101. {
  102. for(int i = 0; i < graph.vertexNumber; i++)
  103. {
  104. // Petla wykonywana dla kazdego potomka rozpatrywanego wlasnie rozwiazania w drzewie
  105. // Ustalenie, czy dany wierzcholek mozna jeszcze wykorzystac, czy juz zostal uzyty
  106. bool vertexUsed = false;
  107. for(int j = 1; j < currentRoute.size(); j++)
  108. {
  109. if(currentRoute.at(j) == i)
  110. {
  111. vertexUsed = true;
  112. break;
  113. }
  114. }
  115. if(vertexUsed)
  116. continue;
  117. // Niejawne utworzenie nowego wezla reprezuntujacego rozpatrywane rozwiazanie...
  118. std::vector<unsigned> nextRoute = currentRoute;
  119. //unsigned nextLength = graph.getWeight(nextRoute.back(), i);
  120. nextRoute.push_back(i);
  121. // Dalej bedziemy postepowac roznie...
  122. if(nextRoute.size() > graph.vertexNumber)
  123. {
  124. // Doszlismy wlasnie do liscia
  125. // Dodajemy droge powrotna, nie musimy nic szacowac
  126. // (wszystko juz wiemy)
  127. nextRoute.push_back(0);
  128. nextRoute.at(0) = 0;
  129. for(int j = 1; j < nextRoute.size() - 1; j++)
  130. {
  131. // Liczymy dystans od poczatku do konca
  132. nextRoute.at(0) += graph.getWeight(nextRoute.at(j), nextRoute.at(j+ 1));
  133. }
  134. if(optimalRouteLength == -1 || nextRoute.at(0) < optimalRouteLength)
  135. {
  136. optimalRouteLength = nextRoute.at(0);
  137. nextRoute.erase(nextRoute.begin());
  138. optimalRoute = nextRoute;
  139. }
  140. }
  141. else
  142. {
  143. // Liczenie tego, co juz wiemy, od nowa...
  144. // (dystans od poczatku)
  145. nextRoute.at(0) = 0;
  146. for(int j = 1; j < nextRoute.size() - 1; j++)
  147. {
  148. nextRoute.at(0) += graph.getWeight(nextRoute.at(j), nextRoute.at(j + 1));
  149. }
  150. // Reszte szacujemy...
  151. // Pomijamy od razu wierzcholek startowy
  152. for(int j = 1; j < graph.vertexNumber; j++)
  153. {
  154. // Odrzucenie wierzcholkow juz umieszczonych na trasie
  155. bool vertexUsed = false;
  156. for(int k = 1; k < currentRoute.size(); k++)
  157. {
  158. if(j == currentRoute.at(k))
  159. {
  160. vertexUsed = true;
  161. break;
  162. }
  163. }
  164. if(vertexUsed)
  165. continue;
  166. int minEdge = -1;
  167. for(int k = 0; k < graph.vertexNumber; k++)
  168. {
  169. // Odrzucenie krawedzi do wierzcholka 0 przy ostatnim wierzcholku w czesciowym rozwiazaniu
  170. // Wyjatkiem jest ostatnia mozliwa krawedz
  171. if(j == i && k == 0)
  172. continue;
  173. // Odrzucenie krawedzi do wierzcholka umieszczonego juz na rozwazanej trasie
  174. bool vertexUsed = false;
  175. for(int l = 2; l < nextRoute.size(); l++)
  176. {
  177. if(k == nextRoute.at(l))
  178. {
  179. vertexUsed = true;
  180. break;
  181. }
  182. }
  183. if(vertexUsed)
  184. continue;
  185. // Odrzucenie samego siebie
  186. if(k == j)
  187. continue;
  188. // Znalezienie najkrotszej mozliwej jeszcze do uzycia krawedzi
  189. unsigned consideredLength = graph.getWeight(j, k);
  190. if(minEdge == -1)
  191. minEdge = consideredLength;
  192. else if(minEdge > consideredLength)
  193. minEdge = consideredLength;
  194. }
  195. nextRoute.at(0) += minEdge;
  196. }
  197. // ...i teraz zastanawiamy sie co dalej
  198. if(optimalRouteLength == -1 || nextRoute.at(0) < optimalRouteLength)
  199. {
  200. routeQueue.push(nextRoute);
  201. }
  202. }
  203. }
  204. }
  205. else
  206. {
  207. // Jezeli jedno rozwiazanie odrzucilismy, to wszystkie inne tez mozemy
  208. // (kolejka priorytetowa, inne nie moga byc lepsze)
  209. break;
  210. }
  211. }
  212. return optimalRoute;
  213. }
  214. std::vector<unsigned> Graph::travellingSalesmanGreedy(Graph &graph, unsigned startVertex)
  215. {
  216. // ALGORYTM zachlanny z wierzcholkiem startowym przekazanym w parametrze
  217. // Implementacja: Jan Potocki 2017
  218. std::vector<unsigned> route;
  219. // std::random_device randomSrc;
  220. // std::default_random_engine randomGen(randomSrc());
  221. // std::uniform_int_distribution<> vertexDist(0, graph.vertexNumber - 1);
  222. // Losowanie wierzcholka startowego
  223. //route.push_back(vertexDist(randomGen));
  224. route.push_back(startVertex);
  225. for(int i = 0; i < graph.vertexNumber - 1; i++)
  226. {
  227. int minEdge = -1;
  228. unsigned nextVertex;
  229. for(int j = 0; j < graph.vertexNumber; j++)
  230. {
  231. // Odrzucenie samego siebie lub wierzcholka startowego
  232. // (zeby bylo szybciej)
  233. if(route.back() == j || route.front() == j)
  234. continue;
  235. // Odrzucenie krawedzi do wierzcholka umieszczonego juz na trasie
  236. bool vertexUsed = false;
  237. for(int k = 0; k < route.size(); k++)
  238. {
  239. if(j == route.at(k))
  240. {
  241. vertexUsed = true;
  242. break;
  243. }
  244. }
  245. if(vertexUsed)
  246. continue;
  247. // Znalezienie najkrotszej mozliwej jeszcze do uzycia krawedzi
  248. unsigned consideredLength = graph.getWeight(route.back(), j);
  249. if(minEdge == -1)
  250. {
  251. minEdge = consideredLength;
  252. nextVertex = j;
  253. }
  254. else if(minEdge > consideredLength)
  255. {
  256. minEdge = consideredLength;
  257. nextVertex = j;
  258. }
  259. }
  260. route.push_back(nextVertex);
  261. }
  262. route.push_back(startVertex);
  263. return route;
  264. }
  265. std::vector<unsigned> Graph::travellingSalesmanHybrid(Graph &graph)
  266. {
  267. // ALGORYTM hybrydowy losowo-zachlanny
  268. // Losowa czesc wierzcholkow jest losowana, reszta zachlannie
  269. // Implementacja: Jan Potocki 2019
  270. std::vector<unsigned> route;
  271. std::random_device randomSrc;
  272. std::default_random_engine randomGen(randomSrc());
  273. std::uniform_int_distribution<> vertexNumberDist(1, graph.vertexNumber);
  274. std::uniform_int_distribution<> vertexDist(0, graph.vertexNumber - 1);
  275. // Liczba losowanych wierzcholkow
  276. unsigned randomVertexNumber = vertexNumberDist(randomGen);
  277. // Czesc losowa
  278. for(int i = 0; i < randomVertexNumber; i++)
  279. {
  280. unsigned randomVertex;
  281. bool vertexUsed;
  282. do
  283. {
  284. randomVertex = vertexDist(randomGen);
  285. vertexUsed = false;
  286. for(int j = 0; j < route.size(); j++)
  287. {
  288. if(route.at(j) == randomVertex)
  289. {
  290. vertexUsed = true;
  291. break;
  292. }
  293. }
  294. } while(vertexUsed == true);
  295. route.push_back(randomVertex);
  296. }
  297. // Czesc zachlanna
  298. for(int i = 0; i < graph.vertexNumber - randomVertexNumber; i++)
  299. {
  300. int minEdge = -1;
  301. unsigned nextVertex;
  302. for(int j = 0; j < graph.vertexNumber; j++)
  303. {
  304. // Odrzucenie samego siebie lub wierzcholka startowego
  305. // (zeby bylo szybciej)
  306. if(route.back() == j || route.front() == j)
  307. continue;
  308. // Odrzucenie krawedzi do wierzcholka umieszczonego juz na trasie
  309. bool vertexUsed = false;
  310. for(int k = 0; k < route.size(); k++)
  311. {
  312. if(j == route.at(k))
  313. {
  314. vertexUsed = true;
  315. break;
  316. }
  317. }
  318. if(vertexUsed)
  319. continue;
  320. // Znalezienie najkrotszej mozliwej jeszcze do uzycia krawedzi
  321. unsigned consideredLength = graph.getWeight(route.back(), j);
  322. if(minEdge == -1)
  323. {
  324. minEdge = consideredLength;
  325. nextVertex = j;
  326. }
  327. else if(minEdge > consideredLength)
  328. {
  329. minEdge = consideredLength;
  330. nextVertex = j;
  331. }
  332. }
  333. route.push_back(nextVertex);
  334. }
  335. route.push_back(route.front());
  336. return route;
  337. }
  338. std::vector<unsigned> Graph::travellingSalesmanRandom(Graph &graph)
  339. {
  340. // ALGORYTM losowy
  341. // Implementacja: Jan Potocki 2019
  342. std::vector<unsigned> route;
  343. std::random_device randomSrc;
  344. std::default_random_engine randomGen(randomSrc());
  345. std::uniform_int_distribution<> vertexDist(0, graph.vertexNumber - 1);
  346. for(int i = 0; i < graph.vertexNumber; i++)
  347. {
  348. unsigned randomVertex;
  349. bool vertexUsed;
  350. do
  351. {
  352. randomVertex = vertexDist(randomGen);
  353. vertexUsed = false;
  354. for(int j = 0; j < route.size(); j++)
  355. {
  356. if(route.at(j) == randomVertex)
  357. {
  358. vertexUsed = true;
  359. break;
  360. }
  361. }
  362. } while(vertexUsed == true);
  363. route.push_back(randomVertex);
  364. }
  365. route.push_back(route.front());
  366. return route;
  367. }
  368. std::vector<unsigned> Graph::travellingSalesmanTabuSearch(Graph &graph, unsigned tabuSteps, bool diversification, int iterationsToRestart, unsigned minStopTime, unsigned threadsNumber)
  369. {
  370. // ALGORYTM wielawotkowy oparty na metaheurystyce tabu search
  371. // Pomocniczy kod uruchamiajacy watki wlasciwego algorytmu w najbardziej optymalny sposob
  372. // Implementacja: Jan Potocki 2019
  373. std::vector<unsigned> startVertexVector;
  374. std::vector<std::thread> threadsVector;
  375. std::vector<std::vector<unsigned>> resultsVector(threadsNumber);
  376. std::vector<int> resultsLength(threadsNumber);
  377. std::vector<unsigned> optimalResult;
  378. int optimalResultIndex;
  379. int optimalResultLength;
  380. std::random_device randomSrc;
  381. std::default_random_engine randomGen(randomSrc());
  382. std::uniform_int_distribution<> vertexDist(0, graph.vertexNumber - 1);
  383. for(int i = 0; i < threadsNumber; i++)
  384. {
  385. std::vector<unsigned> startRoute;
  386. unsigned startVertex;
  387. bool startVertexUsed;
  388. if(i < graph.vertexNumber)
  389. {
  390. do
  391. {
  392. startVertex = vertexDist(randomGen);
  393. startVertexUsed = false;
  394. for(int j = 0; j < startVertexVector.size(); j++)
  395. {
  396. if(startVertexVector.at(j) == startVertex)
  397. {
  398. startVertexUsed = true;
  399. break;
  400. }
  401. }
  402. } while(startVertexUsed == true);
  403. startVertexVector.push_back(startVertex);
  404. startRoute = Graph::travellingSalesmanGreedy(graph, startVertex);
  405. }
  406. else
  407. {
  408. startRoute = Graph::travellingSalesmanRandom(graph);
  409. }
  410. threadsVector.push_back(std::thread(Graph::travellingSalesmanTabuSearchEngine, std::ref(graph), tabuSteps, diversification, iterationsToRestart, minStopTime, startRoute, std::ref(resultsVector.at(i)), std::ref(resultsLength.at(i))));
  411. }
  412. for(int i = 0; i < threadsNumber; i++)
  413. threadsVector.at(i).join();
  414. optimalResultIndex = 0;
  415. optimalResultLength = resultsLength.at(0);
  416. for(int i = 0; i < threadsNumber; i++)
  417. {
  418. if(resultsLength.at(i) < optimalResultLength)
  419. {
  420. optimalResultIndex = i;
  421. optimalResultLength = resultsLength.at(i);
  422. }
  423. }
  424. optimalResult = resultsVector.at(optimalResultIndex);
  425. return optimalResult;
  426. }
  427. void Graph::travellingSalesmanTabuSearchEngine(Graph &graph, unsigned tabuSteps, bool diversification, int iterationsToRestart, unsigned minStopTime, std::vector<unsigned> startRoute, std::vector<unsigned> &result, int &resultLength)
  428. {
  429. // ALGORYTM oparty na metaheurystyce tabu search z dywersyfikacja i sasiedztwem typu swap
  430. // Rdzen przeznaczony do uruchamiania jako jeden watek
  431. // Projekt i implementacja: Jan Potocki 2017
  432. // (refactoring 2019)
  433. Stopwatch onboardClock;
  434. std::vector<unsigned> optimalRoute; // Tu bedziemy zapisywac optymalne (w danej chwili) rozwiazanie
  435. int optimalRouteLength = -1; // -1 - bedziemy odtad uznawac, ze to jest nieskonczonosc ;-)
  436. std::vector<unsigned> currentRoute; // Rozpatrywane rozwiazanie
  437. // Wyznaczenie poczatkowego rozwiazania algorytmem zachlannym
  438. //currentRoute = Graph::travellingSalesmanGreedy(graph);
  439. currentRoute = startRoute;
  440. // Inicjalizacja glownej petli...
  441. std::vector< std::vector<unsigned> > tabuArray;
  442. unsigned currentTabuSteps = tabuSteps;
  443. int stopCounter = 0;
  444. bool timeNotExceeded = true;
  445. onboardClock.start();
  446. // Rdzen algorytmu
  447. while(timeNotExceeded == true)
  448. {
  449. bool cheeseSupplied = true;
  450. bool intensification = false;
  451. while(cheeseSupplied == true)
  452. {
  453. std::vector<unsigned> nextRoute;
  454. int nextRouteLength = -1;
  455. std::vector<unsigned> nextTabu(3, 0);
  456. nextTabu.at(0) = currentTabuSteps;
  457. // Generowanie sasiedztwa typu swap przez zamiane wierzcholkow
  458. // (wierzcholka startowego i zarazem ostatniego nie ruszamy,
  459. // pomijamy tez od razu aktualny wierzcholek)
  460. for(int i = 1; i < graph.vertexNumber - 1; i++)
  461. {
  462. for(int j = i + 1; j < graph.vertexNumber; j++)
  463. {
  464. std::vector<unsigned> neighbourRoute = currentRoute;
  465. // Zamiana
  466. unsigned buffer = neighbourRoute.at(j);
  467. neighbourRoute.at(j) = neighbourRoute.at(i);
  468. neighbourRoute.at(i) = buffer;
  469. unsigned neighbourRouteLength = 0;
  470. for(int i = 1; i < neighbourRoute.size(); i++)
  471. neighbourRouteLength += graph.getWeight(neighbourRoute.at(i - 1), neighbourRoute.at(i));
  472. // Sprawdzenie, czy dany ruch nie jest na liscie tabu
  473. // (dwa wierzcholki)
  474. bool tabu = false;
  475. for(int k = 0; k < tabuArray.size(); k++)
  476. {
  477. if(tabuArray.at(k).at(1) == i && tabuArray.at(k).at(2) == j)
  478. {
  479. tabu = true;
  480. break;
  481. }
  482. if(tabuArray.at(k).at(1) == j && tabuArray.at(k).at(2) == i)
  483. {
  484. tabu = true;
  485. break;
  486. }
  487. }
  488. // Kryterium aspiracji...
  489. if(tabu == true && neighbourRouteLength >= optimalRouteLength)
  490. // ...jezeli niespelnione - pomijamy ruch
  491. continue;
  492. if(nextRouteLength == -1)
  493. {
  494. nextRouteLength = neighbourRouteLength;
  495. nextRoute = neighbourRoute;
  496. nextTabu.at(1) = i;
  497. nextTabu.at(2) = j;
  498. }
  499. else if(nextRouteLength > neighbourRouteLength)
  500. {
  501. nextRouteLength = neighbourRouteLength;
  502. nextRoute = neighbourRoute;
  503. nextTabu.at(1) = i;
  504. nextTabu.at(2) = j;
  505. }
  506. }
  507. }
  508. currentRoute = nextRoute;
  509. if(optimalRouteLength == -1)
  510. {
  511. optimalRouteLength = nextRouteLength;
  512. optimalRoute = nextRoute;
  513. // Reset licznika
  514. stopCounter = 0;
  515. }
  516. else if(optimalRouteLength > nextRouteLength)
  517. {
  518. optimalRouteLength = nextRouteLength;
  519. optimalRoute = nextRoute;
  520. // Zaplanowanie intensyfikacji
  521. intensification = true;
  522. // Reset licznika
  523. stopCounter = 0;
  524. }
  525. // Weryfikacja listy tabu...
  526. // ...aktualizacja kadencji na liscie tabu
  527. for(int i = 0; i < tabuArray.size(); i++)
  528. {
  529. tabuArray.at(i).at(0)--;
  530. }
  531. //...usuniecie zerowych kadencji
  532. for(int i = 0; i < tabuArray.size(); i++)
  533. {
  534. if(tabuArray.at(i).at(0) == 0)
  535. tabuArray.erase(tabuArray.begin() + i);
  536. }
  537. // ...dopisanie ostatniego ruchu do listy tabu
  538. tabuArray.push_back(nextTabu);
  539. // Zliczenie iteracji
  540. stopCounter++;
  541. // Zmierzenie czasu
  542. onboardClock.stop();
  543. if(onboardClock.read() > minStopTime)
  544. timeNotExceeded = false;
  545. // Sprawdzenie warunku zatrzymania
  546. if(diversification == true)
  547. {
  548. // Przy aktywowanej dywersyfikacji - po zadanej liczbie iteracji bez poprawy
  549. if(stopCounter >= iterationsToRestart || timeNotExceeded == false)
  550. cheeseSupplied = false;
  551. }
  552. else
  553. {
  554. // Przy nieaktywowanej dywersyfikacji - po uplynieciu okreslonego czasu
  555. if(timeNotExceeded == false)
  556. cheeseSupplied = false;
  557. }
  558. }
  559. // Dywersyfikacja
  560. if(diversification == true)
  561. {
  562. if(intensification == true)
  563. {
  564. // Intensyfikacja przeszukiwania przy ostatnim minimum
  565. currentRoute = optimalRoute;
  566. currentTabuSteps = tabuSteps / 4;
  567. intensification = false;
  568. }
  569. else
  570. {
  571. // Algorytm hybrydowy losowo-zachlanny
  572. currentRoute = Graph::travellingSalesmanHybrid(graph);
  573. currentTabuSteps = tabuSteps;
  574. intensification = false;
  575. }
  576. }
  577. // Reset licznika iteracji przed restartem
  578. stopCounter = 0;
  579. }
  580. result = optimalRoute;
  581. resultLength = optimalRouteLength;
  582. }