Procházet zdrojové kódy

Kierunkowe: ray tracing, poprawka wypunktowania II

Jan Potocki před 6 roky
rodič
revize
6696004072
1 změnil soubory, kde provedl 6 přidání a 6 odebrání
  1. 6
    6
      W4-INF-kierunkowe.md

+ 6
- 6
W4-INF-kierunkowe.md Zobrazit soubor

@@ -16,12 +16,12 @@ Metoda śledzenia promieni (ang. _ray tracing_) służy do generowania fotoreali
16 16
 Zasada działania algorytmu śledzenia promieni jest następująca:
17 17
 1. Dla każdego piksela na ekranie z punktu, w którym znajduje się obserwator, wyprowadzany jest promień pierwotny, który przecina ten piksel.
18 18
 2. Jeżeli:  
19
-  1. Promień nie trafi na żaden obiekt na scenie – piksel przyjmuje kolor tła.
20
-  2. promień trafi w źródło światła – piksel przyjmuje kolor źródła,
21
-  3. promień trafi w obiekt – wyznaczany jest najbliższy punkt przecięcia z obiektem i dla niego:
22
-    - obliczany jest kolor za pomocą jednego z modeli oświetlenia lokalnego (np. modelu Phonga),
23
-    - ewentualne zacienienie (poprzez poprowadzenie pomocniczych promieni do źródeł światła i przeanalizowanie, czy przecinają inne obiekty)
24
-    - kierunek odbicia promienia wtórnego, który następnie jest śledzony rekruncyjnie w taki sam sposób (jeżeli trafi w kolejny obiekt – jego oświetlenie lokalne jest mnożone przez współczynnik odbicia i dodawane do lokalnego oświetlenia poprzedniego obiektu)
19
+  - Promień nie trafi na żaden obiekt na scenie – piksel przyjmuje kolor tła.
20
+  - promień trafi w źródło światła – piksel przyjmuje kolor źródła,
21
+  - promień trafi w obiekt – wyznaczany jest najbliższy punkt przecięcia z obiektem i dla niego:
22
+    * obliczany jest kolor za pomocą jednego z modeli oświetlenia lokalnego (np. modelu Phonga),
23
+    * ewentualne zacienienie (poprzez poprowadzenie pomocniczych promieni do źródeł światła i przeanalizowanie, czy przecinają inne obiekty)
24
+    * kierunek odbicia promienia wtórnego, który następnie jest śledzony rekruncyjnie w taki sam sposób (jeżeli trafi w kolejny obiekt – jego oświetlenie lokalne jest mnożone przez współczynnik odbicia i dodawane do lokalnego oświetlenia poprzedniego obiektu)
25 25
 3. Krok 2 jest powtarzany dopóki promień wtórny nie trafi w tło albo w źródło światła, lub dopóki nie zostanie osiągnięta określona głębokość rekurencji.
26 26
 
27 27
 Podstawową wadą metody śledzenia promieni jest jej (wciąż) duża złożoność obliczeniowa, znacznie rosnąca wraz z liczbą obiektów na scenie lub źródeł światła – natomiast dzięki niezależnym obliczeniom dla każdego piksela, stosunkowo łatwo można ją zrównoleglić np. dzięki możliwościom współczesnych kart graficznych.

Loading…
Zrušit
Uložit